יום שני, 28 ביוני 2010

גינה קהילתית בת גלים - תמונת מצב 2010

קצת היסטוריה
הגינה הקהילתית בת גלים הוקמה ב-2008 על ידי עמותת גלים. מכיוון שחיו בשכונה כבר שלוש שנים, לא נדרשו המקימים לחיפוש ארוך או לנבירה במשרדי הטאבו על מנת למצוא שטח מתאים: לדבריהם, השטח פשוט קרא להם. במובנים מסויימים הוא היה כמעט מושלם – לא גדול מדי ולא קטן, לא במרכז השכונה אך מאד קרוב לשם, מוזנח מחד אך פונה למרפסות רבות של שיכון גדול מאידך. פוטנציאל, אם כן, לא היה חסר.
המקום
השטח תחום בין גדר מסילת הרכבת לבין רחוב משני. ובשבילכם החיפאים: ברח' הקלעים פינת רח' החי"ל. לגינה מספר חלקים: שתי שדרות עצים, ערוגת צמחי תבלין, ערוגות ירקות וכן ספסל ובמת הופעות שנבנו בבנייה אקולוגית. הגינה נבנתה בהדרגה ולאורך זמן בסיוע גופים רבים: מחלקת גנים ונוף בעיריית חיפהמשתלות יגור שתרמו שתילים, חברת נטפים שתרמה מערכת השקייה וילדי המקלט – מרכז נוער שמפעילה עמותת גלים מפעילה וכן תושבים נוספים מן השכונה. באפריל הגיעו מתנדבים מטעם פרוייקט Orange RockCorps שעבדו בגינה יום שלם וקיבלו כרטיס להופעה של ריהאנה בתמורה.
הבנייה האקולוגית במקום
שני מבנים קטנים נמצאים בגינה – הספסל והבמה. שניהם בנויים מצמיגים ממוחזרים ממולאים בפסולת כבסיס, ומחופים בבטון. הספסל מחופה גם בשברי קרמיקה שיוצרים ציורים וסמלים יפהפיים. הבמה מיועד להופעות של ילדי המקלט ולהופעות נוספות בשכונה, והיא מתוכננת להיות מצופה בפייפרקריט - בטון אקולוגי המורכב ב-80% מנייר ממוחזר.


ירוק אבל עוד יותר
טל פרידמן, רכז הגינה בעמותת גלים, הוא אדם אשר הנושא הסביבתי בוער בעצמותיו. אל הגינה הגיע ב-2009 מתוך סבל אדיר מחום. "סבלתי נורא מחום", הוא מסביר, "והבנתי שהעולם מתחמם, אז התחלתי להתעניין".
טל, מה מיוחד בגינה בבת גלים אל מול גינות קהילתיות אחרות?
הייחוד של הגינה שלנו בבת גלים הוא קודם כל השכונה. שכונה אמיתית, כמו פעם. לצערנו, גם פה נוצר ניכור עירוני כמו בכל עיר בעולם (כמעט) והגינה יוצרת מרחב להכיר את האנשים שסובבים אותנו. היכרות מתוך עבודת כפיים משותפת, שיוצרת סביבת חיים מהנה יותר, יפה יותר, בריאה יותר, מקיימת יותר – גם לנו וגם לאדמה עליה אנחנו חיים. הכלי האקולוגי (שיטת הפרמקלצ'ר) הוא מאוד חשוב ביצירת שינוי חברתי אך הוא שני בסדר העדיפויות – הכי חשובה לנו היא התשתית האנושית האוהבת.
ספר קצת על תפקידך בגינה - מה הוא כולל ובאיזה אתגרים הוא כרוך?
אתגרים? היריעה קצרה מלהכיל. במעט מלים: האתגר הכי גדול כרגע הוא לגרום ליותר תושבים מהסביבה לבוא ולטפח את הגינה ולא רק לפרגן וליהנות מהתוצר. אנו זוכים לתמיכה מדהימה מהשכנים, אך לצערי קיים איזשהו מחסום פסיכולוגי שמרתיע אנשים לבוא ולגעת באדמה עצמה ולא רק לצפות בה. התפקיד בעיקר כולל הרבה עבודה בגינה, הזמנה של קבוצות לימי פעילות, ייסוד גרעין חזק שמחויב לגינה ויצירת מרחב אסתטי שימשוך את העין. בתקווה שמתוך כך גם הוא ימשוך גם את הידיים לעבודה.
כיצד גורמים לתושבי השכונה להתחבר אל הגינה ולבוא לעבוד בה?
קודם כל יוצרים גינה יפה ומקיימת. לבוא ולספר לאנשים מה החזון ואיך אפשר להגשים אותו זה טוב וחשוב מאוד, אבל מהניסיון שלי אנשים יעדיפו לשבת במזגן מאשר לבוא לטפח שטח בור ללא הבנה מעמיקה של האפשרויות הגלומות בגינה. לכן, קודם כל יוצרים שטח מזמין באמצעים טבעיים על ידי עבודה עצמית ולא על ידי פועלים בתשלום. כשהשכנים רואים אל מול עיניהם את התהליך של גינה שקורמת עור וגידים, אדמה ושורשים במקרה זה, נוצרת הבנה שאין צורך באנשי מקצוע או גופים גדולים כדי ליצור שינוי בחיינו הפרטיים.
איפה למדת פרמקלצ'ר? האם אתם מקבלים הדרכה?
בצורה רשמית, לא עברתי קורס מוסמך. אני סקרן מאוד לתחום ובימינו כל הידע נגיש לכל מי שרוצה, אז פשוט התחלתי לקרוא ולהתעניין ומאז לא הפסקתי. נסיבות החיים זימנו לי כר פעולה מדהים להתנסות בכל הידע התיאורטי בגינה בשכונה, ומאז אני מתנסה ותוהה, מתנסה וטועה, וכך לאט-לאט לומד.
האם בגינה, בתור כזו הממוקמת בעיר מעורבת, יש פעילות שעוסקת בדו-קיום בין ערבים ליהודים?
לא בצורה רשמית, מהסיבה הפשוטה שהשאיפה שלנו היא ליצור דו-קיום בין בני אדם ולאו דווקא בין קבוצות מוגדרות. כיום פועלים בגינה אנשים מכל קצוות ההגדרות האפשריות: ערבים ויהודים, אשכנזים וספרדים, דתיים וחילוניים, ילדים ומבוגרים וכל שילוב אפשרי שקיים בחברה הישראלית. בסופו של דבר, כולנו בני אדם.
כיצד אתה רואה את הגינה מתפתחת בשנים הבאות?
אפשר לומר שזאת שאלת מיליון הדולר. קיימות בעמותה הרבה תכניות וחלומות לגבי מקום הגינה במארג החברתי בשכונה אבל אפשר לומר שהרעיון שהכי קוסם לנו הוא להפוך את כל הרצועה - בת 12 הדונם - הצמודה לפסי הרכבת (שהגינה היא חלק ממנה) לפארק אקולוגי שמשלב בתוכו הרבה אלמנטים: ריאת עצי פרי ירוקה המהווה פינת מרגוע ואיזור לפיקניקים, שטחים לתושבים לגידול ירקות, מרכז להפרדת פסולת ויצירת קומפוסט שכונתי, במת הופעות למוזיקה, תיאטרון ותרבות, מגרש כדורגל מטופח, מרכז צעירים לאירועי תרבות שונים, ומי יודע - אולי אפילו שטח לגידול בעלי חיים.
תוכל לתת מעט פרטים על קורס הפרמקלצ'ר שמתוכן, לטובת קוראינו?
הקורס, אשר מעניק תעודת מתכנן פרמקלצ'ר (PDC), הוא בן 72 שעות ומוכר על ידי ארגון הפרמקלצ'ר הישראלי. נלמדים בו מגוון נושאים כגון קרקע, צמחים, מים, טכנולוגיות נאותות, בנייה ירוקה, קהילות וכלכלה אקולוגית. הקורס מספק כלים מעשיים יחד עם תפיסת עולם/דרך חיים המושתתת על עקרונות הקיימות. הקורס שיפתח בגינה, בשיתוף קהילת חיפה של החברה להגנת הטבע, יועבר ע"י אנשי מקצוע ותיקים בתחום. הוא ייתן כלים לעסוק בפרויקטים ירוקים שהולכים ומתפתחים סביבנו עוד ועוד. בנוסף, הקורס מאיר עיניים בנוגע למציאות סביבנו, במידת טביעת-הרגל האקולוגית שהאדם משאיר אחריו, בצורה בה אנו מתייחסים לאדמה שנוריש לילדינו והדורות הבאים, בדרך בה אנו מעורבים בסביבה שמקיפה אותנו – ובעיקר, בדרך בה אנו מפיחים חיות לחיינו.
הקורס יפתח לקראת סוף חודש אוגוסט ויתפרש על פני 3 חודשים, אחת לשבוע בגינה. הקורס פתוח בפני כל מי שמעניין אותו משהו ממה שהוזכר.

לפרטים נוספים כנסו לגינה הקהילתית באתר עמותת גלים או לפרופיל בפייסבוק

לאלבומי תמונות של הגינה: 1, 2
לסרטונים של הגינה: 1, 2