יום שישי, 10 בדצמבר 2010

עדכונים מ"גינות קהילה בישראל"–עדכון 3–10.12.10

 לאחרונה הוחלט שנשתדל לפרסם עדכונים בצורה שוטפת בכדי לעדכן בנעשה בגינות הקהילה הפועלות ברחבי הארץ. עדכונים, שאלות, טיפים, אירועים, הצעות ועוד – אתם מוזמנים לעדכן ולשלוח. העדכון יתפרסם בבלוג ובפורום שינוי ירוק (קבוצת גינות קהילה).
בנוסף אפשר להצטרף לרשימת התפוצה באמצעות יצירת קשר עימנו.
community.gardens.israel@gmail.com

clip_image002לאור פניית "גינות קהילה בישראל" חברת נטפים מזמינה פעילים בגינות קהילתיות לפנות אליה לצורך יצירת שיתופי פעולה.
חברת נטפים הנה החלוצה והמובילה בעולם בתחום טכנולוגיית ההשקיה בטפטוף.
חברת נטפים תבחן כיצד תוכל להעניק סיוע לגינות קהילה שיפנו אליה.
אפשרויות לסיוע כוללות בין השאר מכירת ציוד במחירים מופחתים, סיוע בהקמת מערכות השקייה, מתן הדרכות ועוד.
פעילי הגינות מוזמנים לפנות אל:
(1) בצפון – עופר אפשטיין 0525-014612 Ofer.Epstein@netafim.com
(2) בדרום – גד פקציארז 0525-014141 Gad.Pakciarz@netafim.com

לאחרונה התקיימו מספר ימי עיון מטעם החברה להגנת הטבע והג'וינט בנושא גינות קהילה.
חדוה יערי, הציגה את פעילות "גינות קהילה בישראל" במפגש שהתקיים בת"א-יפו. מצורף קישור לסיכום הפגישה ולמצגות ששלח מרדכי ירקוני.
מספר דברים מעניינים:
(1) ייעוץ מקצועי, כלים וחומרים מטעם עיריית ת"א במסגרת יום מעשים טובים (15.4.11)
(2) המשרד להגנת הסביבה יפרסם ב-15/12 קול קורא לרשויות מקומיות שמאפשר לקהילה לקבל עד 50,000 ₪ לצורך עיסוק בקיימות – חינוך, חיזוק הקהילה ומתן כלים. גינות קהילה הן חלק מכך ורצוי לפנות אל נציגי הרשות הרלוונטיים בבקשות לתמיכה.
(3) אלאור לוי – "אין גינה בלי קהילה"
(4) משרד החקלאות מתכנן לקיים שני ימי עיון ללא תשלום בנושא גינון בגינה הקהילתית בשנה הקרובה. נמשיך לעקוב.
(5) סדנאות פתוחות בגינה החקלאית בבת-ים להכרת התרבות האתיופית.
clip_image004

קריאה לפעילי הגינות בנושא תכנית עתידים.
תכנית עתידים, היא תכנית שבמסגרתה פועלים כ- 700 סטודנטים במסגרת פרויקט "מעורבות בקהילה" דרך 22 עמותות וגופים שונים.
"גינות קהילה בישראל" מעוניינת למפות גינות קהילתיות שמעוניינות לקבל מתנדבים (5-6 שעות שבועיות) ולהפעילם.
מסגרת זו דורשת מספר היבטים:
(1) ביטוח מתנדבים
(2) תשלום נסיעות
(3) עדכון חודשי של ימי העבודה
(4) הדרכה וליווי
אנחנו בוחנים כרגע כיצד יהיה ניתן לקשר בין הסטודנטים לגינות ומזמינים גינות קהילתיות לפנות אלינו ולהציע עצמן כמסגרת התנדבות.
נא לפנות אל community.gardens.israel@gmail.com

אפרת וולפסון מעלה רעיון לשילוב נושא גינות הקהילה באתר באופן טבעי. מי שלא מכיר עדיין, שווה ביקור.

נורית השמשוני-יפה מעדכנת כי דרוש רכז חקלאי לפרויקט גינון קהילתי לקשישי העדה האתיופית בפרדס חנה, בהיקף של 8 שעות שבועיות.
הכישורים הדרושים: ידע בחקלאות אורגנית / גינון אורגני/ פרמקלצ'ר, יכולת לעבודה פיזית, יחסי אנוש מצוינים, נסיון בעבודה עם מערכות ציבוריות.
למעוניינים נא לשלוח קורות חיים לשרה אילון פקס 077-9779450 sara.eylon@gmail.com

שתי כתבות שהתפרסמו בנושא גינון קהילתי (1)(2) – על הגינה הקהילתית בבת ים ועל החווה החקלאית בת"א.



המיפוי מתעדכן
פרויקט מיפוי גינות קהילה בישראל מתרחב.
גינות רבות נוספו לאחרונה למיפוי ובהן גם גינות טיפוליות.
אתם מוזמנים לבדוק אילו גינות סמוכות אליכם, ליצור קשר ולהגיע לביקור.
לא מופיעים במפה? המידע שגוי?
אתם מוזמנים לשלוח אלינו עדכונים או מידע חדש באמצעות דף איסוף המידע.



עדכונים מהגינות
גן החורשה, ירושלים.
ג'סיקה מעדכנת שאחרי שנתיים של פעילות הגינה מגיעה לשלב חדש ובשל יותר.
"הגיעה הזמן שאנחנו, תושבי השכונה המעוניינים בגינה הקהילתית ניקח אחריות גם על הפעילות השוטפת בגינה... משום כך החלטנו לכנס פגישה בגינה ביום שלישי הקרוב בשעה ארבע (14.12) של כל התושבים שמעוניינים לקחת חלק פעיל בגינה הקהילתית". בכל ענייני הגינה ותיאומים לקראת הפגישה אפשר בינתיים לפנות אלי, ג'סיקה:
052-687-1724


הגינה הקהילתית בבי"ס "ויצמן" ביפו, ת"א-יפו.
מני רוזנברג מעדכן על המפגש שהתקיים בגינה בסוף נובמבר ברשת שינוי ירוק.

אור-גינה-לי, ת"א-יפו.
אלון אלירן שולח סיכום של פעילות תקופת הקיץ בגינה.
היה קיץ לוהט ויפה, ארוך, צוהל וְלקראת סופו גם קצת עצל (בחינות, חגים, חופשות)... הפעילות בגינה לא נעצרה לרגע. התחלנו את הקיץ עם שפע של שתילים מהמנבטה החדשה שלנו. שתילים אלה, חלקם מזרעים של זנים מיוחדים, שקיבלנו מצרפת, הֵזינו אותנו כל הקיץ, וחלק מהצמחים, שגדלו מהם, ממשיכים עדיין להניב. אנחנו נהנים עדיין משפע של שעועית: לוביה, מאש, אזוקי, תאילנדית וגם kidney beans (שעועית כִלְיה?), הדשנות בִמיוחד. היה זה (וַעֲדיין) קיץ של דלוּעים: סוף-סוף, נהנינו מֵאבטיחים וּמֶלונים, אם כי קטנים ודומים יותר לִמלפפונים בטעמם וּבמרקמם. בהתחשב בכך, שהמלפפונים לא הִצליחו אצלנו בקיץ הזה, יש בכך נחמה... הצלחה של ממש הייתה לדלעות. נהנינו מדלעת אחת גדולה בהירה וּטעימה בִמיוחד ועוד כמה וכמה דלעות ירוקות מנומרות קטנות יותר בצורת בקבוק בעל צוואר צר וראש רחב יותר וּמעוגל. מעל לכל מתנשאת הליפה, המטפסת על המנבטה וּמְניבה שפע של פירות, שאם יונח להם להבשיל עד כדי התייבשות, ייצרו את הספוג הטבעי, המשמש לכל עבודות הניקיון ואח"כ מושלך לקומפוסט (שלום ולא להתראות לסקוטש!). כשהיא נקטפת צעירה, הליפה אכילה והיא מזכירה קישוא. התמונות, שתעלינה לאתר בקרוב, תתעלינה על כל ניסיונות התיאור שלי.
אח"כ באה קייטנת "טבע הסביבה", והפעילות בגינה עלתה לשיא: מאות ילדים למדו לזהות את צמחי הגניה, הכינו חליטות ושתו מהן, למדו על הציפורים שבִסביבתנו והתקינו מתקְני האכלה, שתייה וקינון, למדו על קומפוסט, יצרו שלטים וּפרפרים מֵחומרי פסולת וּבנו ספסלים וטאבון מֵאדמה וּבקבוקי זכוכית משומשים (תודה לחברת קואלה, שסיפקה לנו אותם). זוהי רק תחילתו של שיתוף פעולה ארוך-טווח עם "טבע הסביבה", שיקדם את הגינה אל עבר יְעדיה כמרכז הדרכה קהילתי לקיימות.
הִמשכנו באירוע לציון שנה לגינה במיקומה הנוכחי (למצטרפים החדשים נספר, כי הִתחלנו בגנים הבוטניים), שכלל סיורים בגינה וּמופעים של הקראת שירה בדגש אקולוגי וּנגינה, וחלקו השני עמד בסימן מאתיים שנה להולדתו של המלחין רוברט שומאן והביא מִלחניו לשירים בהשראת הטבע.
שלא כבקיץ שעבר, בקיץ הזה היו לנו חמניות. גם פרחי הטגטס נותנים מופע מרהיב, והחוטמית הזיפנית וּפרחי הבטטה מצטרפים לחגיגה הצבעונית. לעומת זאת, החום הקיצוני לא הקל עם המלפפונים והקישואים, שלא צלחו. עלים ירוקים, וּבעיקר הכהים שבהם הם בעלי חשיבות עליונה בתזונה. רוב יַרְקות הֶעלים שייכים אומנם לחורף, אך גם בקיץ אנו נהנים ממגוון של עלים למאכל: ריחן, ארוגולה, חוטמית זיפנית וַעֲלי בטטה וכן - כל השנה - נענע, זעתר, אורֶגנו, עירית וָעוד. כמו-כן, מעניין לציין, כי בעוד שהכרובית והברוקולי נותנים את התפרחות שלהם בחורף, וּכבר עכשיו אנו רואים התחלות, אפשר ליהָנות מהֶעלים שלהם (וגם במגוון צורות נוספות), כמו-גם מעלי הקֵייל (כרוב-על אמריקני) והקולארד, כל השנה. בַשבוע שעבר קיימנו סיור ליקוט צמחי בר במסגרת פורום התושבים למען טבע עירוני ואיכות הסביבה בתל אביב-יפו (נשימה עמוקה...). בסיור למדנו, שגם צמחי הבר מספקים לנו שפע (מלת מפתח ~) של עלים ירוקים וּמזינים, כגון הרִג'לה והירבוז, המספקים אפשרויות קולינאריות מפתיעות. הגישה האקולוגית בגינתנו מתבטאת, בין היתר, בשילוב בין צמחי התרבות לצמחי הבר, לִיצירת מערכת אקולוגית עשירה. הסיור הבא יתקיים בִ-18/12. ההרשמה בִכתובת זוֹ.
המחצית השנייה של הקיץ הייתה יגעה בהרבה, כצפוי: החום הקיצוני היה רק תוספת שולית לעונה, המתאפיינת בִבחינות וחופשות, וְכַצפוי לא פחות, עם פתיחת שנת הלימודים שבו הפעילים הוותיקים במשנה מרץ, וּמצטרפים אֲליהם חדשים נמרצים לא פחות, וכך אנו בעיצומן של הזריעות והשתילות של צמחי הסתיו והחורף. ערוגה חדשה נשתלה בתפוחי אדמה, וּעֲרוגה חדשה נוספת נשתלה ונזרעה במגוון ירקות. שיחי הרוקֶט מהעונה הקודמת פיזרו את זַרעיהם ונובטים עכשיו בִנקודות רבות ברחבי הגינה. יהיה מה לאכול החורף!
בשיתוף פעולה עם מגמה ירוקה מתחדשת הפעילות להרחבת המִחזור בקמפוס ואנו נערכים להרחבת הפרדת האשפה האורגנית והעברתה אל הגינה לַהֲכנת קומפוסט. נתחיל בהרחבת האיסוף מקפֶטריית עלים ירוקים מיומיים בַשבוע כיום לַחמישה ימים בַשבוע וכן בְהצבת פחים לאשפה אורגנית בִנקודות אסטרטגיות בפקולטה להנדסה הסמוכה לגינה. התקבלה הסכמת ראש מִנהל הפקולטה וּמנהל הקפֶטריה. בטווח הארוך נשאף להרחבה לִכלל הקמפוס, תוך הקמת ערימות/הצבת קומפוסטרים במספר מוקדים. אתם מוזמנים להביא את האשפה שלכם לגינה - ישירות לַעֲרימת הקומפוסט או לדלי שמימין - ואף ליזום הפרדה ואיסוף של אשפה אורגנית בבניין שלכם בקמפוס וּבביתכם. אנחנו לִרשותכם להדרכה וייעוץ.
נפגשים מדי יום ראשון בין 13:30 ל-17:30 וּבכל יום ושעה, שמתאימים לכם.

עוד תוכניות רבות באמתחתנו,
בואו לראות וְלעשות,
אלון וחברי הגינה
orginai.wordpress.com

הגינה הקהילתית בשדרות ח"ן, רחובות
עצומה לשמירת שטח הגינה הקהילתית בשדרות ח"ן ברחובות
http://www.atzuma.co.il/savethegarden